Salam.

INGATAN: Artikel ini ditulis berdasarkan pengalaman serta pemerhatian kehidupan peribadi penulis. Terdapat kemungkinan isi-isi yang dikemukakan berbeza kepada setiap individu. Setiap pembaca berhak untuk tidak menerima bulat-bulat apa yang ditulis. Setiap teguran, komen dan sumbangan dalam sebarang bentuk amatlah dihargai.

Selasa, 28 Jun 2011

Kapal Layar~Jenis Seludang kelapa: Permainan dulu2 ;bil 6

Selalunya anak bendang macam aku ni suka main benda ni masa musim paktani masuk air bendang untuk tanam padi musim berikutnya..masa tu air bendang melaut..ditambah dengan tiupan angin timur....bersama riak ombak kecil beralun...syahdu. Kapal layar ni ada 2 jenis.....1. Jenis Seludang kering. 2. Jenis Biji Janggus...
Jenis Seludang kering...


Potong seludang kering dekat dengan pangkal tu dan tampal dengan tanah liat untuk mengelakkan air masuk. Pasang bilah buluh tu kemas2 sebagai tiang layar....masukkan beg plastik sebagai layar.....pi laa cari mana2 bendang yang lebaq dan luaih....tengok angin dok tiup pi mana.....1, 2, 3.... mula la lepaih kapai layaq masin2...ada yg sampai hujung sana,..ada yg senget dan tengelam sekerat jalan..ada yg sedihnya...lepaih letak dekat ayaq saja teruih tengelam....hehehehe,..beghat tanah liat....Kalau laa ni 'MONSOON CUP' laa..

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama5/7/12 11:01 PG

    Tak pernah main macam ni..Hang kira kretaif & nakai juga la,Li

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu hang main anak patong botoi kot. Tu kegha lagi kreatif..

      Padam